0
Twój koszyk jest pusty.

1- 12 miesiąc życia


1-3 miesiąc życia

 

  • Odruch chwytny bez kontroli woli
  • W pozycji na brzuchu odrywanie nosa od materaca i niskie unoszenie głowy
  • Wokalizacja pierwszych samogłosek
  • Wydawanie różnych dźwięków nie przypominających mowy
  • Ruchy rąk, dotyk własnego ciała i tego co jest blisko
  • Skupianie wzroku na twarzy osoby dorosłej
  • Przejawianie odruchów: Moro, toniczno-szyjnego i marszu automatycznego
  • Śledzenie przedmiotu po łuku 90 stopni
  • Reagowanie mimiką na twarz dorosłego
  • Śledzenie wzrokiem osoby poruszającej się
  • Reagowanie uśmiechem na uśmiech
  • Lokalizowanie źródła dźwięku
  • Wsłuchiwanie się w wypowiedzi dorosłych
  • Wyrażanie niepokoju pod nieobecność opiekunów

 

 

4-5 miesiąc życia

 

  • Podczas noszenia na rękach dziecko utrzymuje sztywno główkę
  • Wyciąga rączki po przedmiot, przekłada zabawkę z rączki do rączki
  • Potrafi skupić wzrok na twarzy drugiej osoby i reagować uśmiechem na uśmiech
  • Śledzi ruchy przedmiotów i osób (obraca głowę w tym kierunku)
  • Podczas leżenia na brzuchu skupia wzrok na twarzach lub przedmiotach
  • Interesuje się przedmiotami leżącymi na stole (w zasięgu wzroku)
  • Ogląda zabawki, gdy trzyma je w dłoniach
  • Poszukuje źródła dźwięku (obraca głowę)
  • Wokalizuje samogłoski i prymarne spółgłoski (p,b,m)
  • Sygnalizuje niepokój, gdy przez dłuższy czas nikt się nim nie zajmuje
  • Nie przejawia już odruchów: Moro, toniczno-szyjnego i marszu automatycznego

 

 

6-7 miesiąc życia

 

  • Dziecko obraca się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy
  • Samodzielnie siedzi
  • Stoi z podparciem
  • Ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi
  • Spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu
  • Bawi się samodzielnie przedmiotami trzymanymi w dłoni chwyta i manipuluje jedną ręką
  • Prowadzi „dialog” z dorosłym, powtarzając sylaby otwarte
  • Gaworzy samonaśladowczo (PAPAPA BABABA MAMAMA)
  • Boi się nieznanych osób, negatywnie reaguje na nieobecność opiekuna

 

 

8-9 miesiąc życia

 

  • Dziecko samodzielnie siada z pozycji leżącej
  • Samodzielnie stoi
  • Stawia kroki podczas stania z podparciem
  • Używa chwytu pęsetowego
  • Poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia
  • Śledzi ruch zabawek wyrzucanych z łóżeczka
  • Przestaje płakać na skutek zainteresowania zabawką, czynnością ,dźwiękiem
  • Wykorzystuje w komunikacji gest wskazywania palcem
  • Utrzymuje z dorosłym pole wspólne uwagi
  • Prowadzi „dialog” z wykorzystaniem zabawki (branie-dawanie)
  • Rozumie emocjonalne wypowiedzi domowników
  • Naśladuje, powtarza oraz samodzielnie wokalizuje sylaby
  • Przyciąga uwagę matki, opiekuna płaczem, gaworzeniem, zachowuje się intencjonalnie

 

 

10-11 miesiąc życia

 

  • Dziecko podnosi się z klęku do raczkowania
  • Chodzi, prowadzone za dwie rączki
  • Odwraca kartki w książce, ogląda obrazki
  • Porusza się w rytm muzyki
  • Odnajduje ukryte przedmioty
  • Wskazuje osoby, przedmioty i obrazki
  • Naśladuje ruchy dorosłego (karmienie, czesanie itp.)
  • Palcem wskazującym pokazuje szczegóły zabawek
  • Potrafi wyjąć przedmiot z pudełka i zamknąć je
  • Rozumie przekazy mimiczne
  • Rozpoznaje wyrażenia dźwiękonaśladowcze
  • Rozumie proste słowa, głównie o zabarwieniu emocjonalnym
  • Potrafi bawić się z dorosłym (np. w : a kuku, sroczka, kosi-kosi)

 

 

12 miesiąc życia

 

  • Dziecko próbuje samodzielnie chodzić
  • Potrafi manipulować w sposób specyficzny, kontroluje wzrokiem czynności wykonywane przy użyciu narzędzi ( kredki, ołówka, pisaka, łyżki, grzebienia)
  • Pociąga za sznurek, by przyciągnąć przedmiot
  • Pokazuje obrazki w książce
  • Rozumie niektóre nazwy osób, przedmiotów i czynności
  • Samodzielnie wypowiada kilka wyrazów (zbudowanych głównie z prymarnych sylab otwartych MAMA, BABA, TATA, BOBO)
  • Sprawdza pole wspólnej uwagi i podąża za wzrokiem lub wskazaniem
  • Inicjuje interakcje z wieloma osobami z otoczenia
  • Zaczyna wykazywać początki dominacji stronnej - pierwsze sygnały dominacji ręki (przy geście wskazywania palcem)