Czwarty, piąty i szósty rok życia


Czwarty rok życia

 

  • Doskonalenie kompetencji językowych.
  • Rozwija się zdolność narracji, stały wzrost słownictwa powoduje coraz dłuższe i barwniejsze opowieści
  • Pojawiają się słowa o zabarwieniu emocjonalnym (ojej!, wspaniale!)
  • Dziecko dostrzega w wypowiedziach zawiązki przyczynowo-skutkowe i relacje czasowe
  • Lawinowy wzrost pytań, głównie „Dlaczego?”, co wpływa na rozwój poznawczy
  • Pojawiają się wszystkie głoski dziąsłowe: sz, ż, cz, dż, czasami także r
  • Spadek liczby neologizmów dziecięcych i błędów gramatycznych
  • Dziecko wychodzi i schodzi ze schodów krokiem naprzemiennym
  • Sprawnie kopie i rzuca piłkę
  • Łapie piłkę przyciskając ją do siebie
  • Potrafi wspiąć się/wyjść i przeskoczyć/przez niewysoką przeszkodę
  • Odwzorowuje linię, koło, kwadrat i krzyżyk
  • Rysuje po śladzie
  • Usprawnia samoobsługę
  • Zamalowuje kolorowankę bez precyzyjnego trzymania się granic
  • Dobiera identyczne obrazki do tych z planszy
  • Wyszukuje na obrazkach różniące je szczegóły
  • Szereguje wg wielkości
  • Naśladuje i kontynuuje sekwencje
  • Rozumie i respektuje zasady społeczne, obowiązujące w grupie
  • Zna i okazuje emocje typu wstyd, zakłopotanie, duma, zazdrość

 

 

Piąty i szósty rok życia

 

  • W pełni ukształtowany system językowy fonetyczno-fonologiczny , są już wszystkie głoski
  • Dziecko posługuje się czasem przeszłym i przyszłym
  • Początki kształtowania się wiedzy metajęzykowej
  • Swobodne operowanie elementami słownikowymi i gramatycznymi języka
  • Nowe umiejętności motoryczne w zależności od środowiska dziecka: taniec, pływanie, jazda na nartach, łyżwach, rowerze
  • Stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami
  • Pełna samoobsługa
  • Umiejętność tworzenia rysunków tematycznych
  • Budowanie kategorii tematycznych na podstawie jednego elementu
  • Wykluczanie ze zbioru elementu, który nie pasuje
  • Uzupełnianie sekwencji i kontynuowanie sekwencji wieloelementowej
  • Układanie historyjek obrazkowych, wymagających rozumienia przyczyn i skutków wydarzeń
  • Dostrzeganie rymów