Smoczek dla dziecka — nasz wróg czy przyjaciel?

Smoczek dla dziecka — czy, kiedy i jak?

Jednym z najczęstszych dylematów, o których rozmawiamy z rodzicami podczas konsultacji neurologopedycznych jest pytanie o smoczek. Podawać? Nie podawać? A jeśli podawać, to jaki najlepiej kupić?

Zacząć należy od tego, że nie ma smoczka idealnego, a dobranie smoczka dla dziecka to sprawa bardzo indywidualna. Bardzo ważne jest, aby zaznaczyć, iż smoczek powinien być stosowany rozsądnie, przez krótki czas i w sytuacjach awaryjnych. Nigdy również nie powinien być podawany zamiast karmienia lub by zaspokoić potrzebę bliskości z rodzicem. Bliskości, której dziecko niezwykle potrzebuje.

Jak dobrać smoczek dla dziecka?

Na wybór smoczka wpływa bardzo wiele czynników. To, czy dziecko zaakceptuje dany smoczek, zależy m.in. od budowy jamy ustnej i pracy języka. Jeśli masz drogi rodzicu problem, aby dobrać smoczek dla swojego dziecka, to warto skonsultować się ze specjalistą. On oceni budowę oraz funkcje jakby ustnej i dobierze smoczek, z którego Twoje dziecko będzie korzystało, aby zaspokajać potrzebę ssania nieodżywczego. Oczywiście nie każde dziecko potrzebuje smoczka i nigdy do ssania smoczka dziecka nie zmuszamy!

Podział smoczków — kształt, materiał, rozmiar

Smoczki opisujemy w podziale na kilka kategorii.

Kształt „gumki”:

  • symetryczny: jest cienki, płaski inie ma znaczenia, którą stroną zostanie podany (jest taki sam z obu stron),
  • ortodontyczny: posiada część wypukłą i spłaszczoną, ma znaczenie sposób podania (częścią wypukłą do podniebienia),
  • okrągły,
  • smoczek specjalny: np. dla dzieci z rozszczepem podniebienia.

Materiał smoczka:

  • smoczki kauczukowe/lateksowe — bardzo miękkie, szybciej się zużywają i bardzo łatwo się odkształcają, przez co mogą powodować deformację w buzi dziecka. Taki smoczek jest mniej trwały (dzieci mogą go przegryźć) i mniej odporny na wysokie temperatury. Lateks jest również potencjalnym alergenem,
  • silikonowy — przeźroczysty, bezbarwny, twardszy, można go wielokrotnie wyparzać, nie chłonie zapachów, nie uczula.

Rozmiar smoczka:

  • wcześniacze,
  • 0-3 m.ż.
  • 3-6 m.ż.
  • 6-18 m.ż

Najważniejsze jest, aby smoczek pasował do jamy ustnej dziecka i jej warunków anatomicznych. Jeśli będzie zbyt mały, może powodować, iż dziecko będzie angażowało zbyt wiele mięśni do jego utrzymania. Natomiast smoczek za duży lub za długi, może powodować odruch wymiotny.

Praktyczne wskazówki korzystania ze smoczka

W trakcie korzystania ze smoczka warto pamietać o kilku ważnych zasadach:

  • dzieci, które są karmione piersią, nie powinny mieć smoczka podawanego przed ustabilizowaniem laktacji u mamy. Ta zasada nie dotyczy dzieci karmionych butelką, które powinny mieć możliwość zaspokojenia potrzeby ssania nieodżywczego. Nie stosujemy tej zasady również u dzieci urodzonych przedwcześnie lub hospitalizowanych, ponieważ w odniesieniu do tych grup smoczek powinien zostać wprowadzony na tyle wcześnie, na ile jest to możliwe, ponieważ jest wtedy narzędziem terapeutycznym,
  • tarcze smoczków powinny mieć otwory wentylacyjne, aby umożliwić przepływ powietrza,
  • smoczki powinny mieć tarczę większą niż usta dziecka,
  • smoczki wykonane z trwałego materiału oraz te, które są jednoczęściowe, zapobiegają wypadaniu części zwanej tarczką i minimalizują ryzyko zadławienia,
  • stosowanie smoczka powinno by wykorzystywane w sytuacjach trudnych (zabieg, stres, konieczność wyciszenia, jeśli dziecko nie uspokaja się inaczej),
  • nie stosujemy smoczka, kiedy dziecko go nie potrzebuje, ponieważ dziecko ze smoczkiem w buzi nie może wokalizować głosek czy badać swojej jamy ustnej przez wkładanie do buzi rączek, gryzaków i zabawek,
  • AAP zaleca podanie smoczka celem ochrony przez SIDS (zespołem nagłej śmierci łóżeczkowej),
  • należy pamiętać, że kiedy dziecko wypluwa smoczek w trackie snu, nie podajemy go ponownie. Pamiętamy jednak, aby domknąć buzię, jeśli byłaby ona uchylona, kiedy dziecko wypluło smoczek w trakcie snu,
  • nigdy, pod żadnym pozorem nie oblizujemy smoczków, aby nie zarazić dziecka bakteriami powodującymi próchnicę i innymi patogenami,
  • czyścimy smoczki zawsze zgodnie z zaleceniami producenta,
  • nie zawieszamy do smoczka zawieszek, koralików i innych elementów dekoracyjnych, ponieważ dziecko ma informacje, że smoczek jest zawsze z nim i uzależnia się od niego jeszcze bardziej,
  • regularnie wymieniamy smoczki na nowe (po około 6 tygodniach, lub po zmianie barwy, struktury, rozerwania),
  • nie moczymy smoczków w cukrze i innych napojach,
  • nie podajemy smoczków, aby opóźnić posiłek. Powinniśmy używać go wtedy, kiedy wiemy, że dziecko nie jest już głodne,
  • aby zmniejszyć ryzyko wad zgryzu, wad wymowy i innych powikłań, należy pożegnać się ze smoczkiem najpóźniej do ok. 18 miesiąca życia.

Skonsultuj się ze specjalistą!

Wybór odpowiedniego smoczka dla dziecka może być skomplikowanym zadaniem, a prawidłowe korzystanie ze smoczka ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Twojego malucha. W gabinecie „Kocham Mówić” nasi specjaliści są dostępni, aby pomóc Ci w tej ważnej decyzji. Nie krępuj się skontaktować z nami i umówić się na konsultację. Twoje dziecko zasługuje na najlepszą opiekę, a my jesteśmy tutaj, aby Ci w tym pomóc!

Zrób quiz i otrzymaj szybkie odpowiedzi!

Szukasz odpowiedniego terapeuty dla dziecka?


Zastanawiasz się, jak wybrać specjalistę w naszym krakowskim gabinecie? Rozwiąż nasz quiz i otrzymaj ekspresową odpowiedź!

Rozważasz konsultację neurologopedyczną?


Masz wątpliwości w kwestii rozwoju Twojej pociechy? Rozwiąż nasz quiz i sprawdź, czy nadszedł już czas, aby umówić się na wizytę!

Mamo, jak Ci idzie karmienie piersią?


Jeżeli masz jakiekolwiek trudności lub obawy, rozwiąż nasz quiz i sprawdź, czy przydałoby Ci się dodatkowe wsparcie!

Serdecznie zapraszamy do wspólnego wspierania rozwoju Twojego dziecka!