Opóźniony rozwój mowy — słownik dwulatka
Pierwsze kroki w zrozumieniu i wsparciu dziecka
Podany słownik jest przykładem słownika dziecka dwuletniego. Wyrazy mają formę podstawową oraz zapisane są w formie bez zniekształceń typowych dla rozwoju mowy w tym okresie (uproszczeń spółgłoskowych, upodobnień, metatez). Dzieci niekiedy tworzą własną nazwę wybranego fragmentu rzeczywistości, przechodząc przez tzw. okres mowy swoistej, cechujący się dużą liczbą dziecięcych neologizmów.
Przegląd wyrazów i konstrukcji językowych
Rzeczowniki
- Nazwy osób (najczęściej członków rodziny) – mama, tata, babcia, dziadek, wujek, ciocia, imiona rodzeństwa, pani, pan, pan doktor
- Nazwy zwierząt (zależne od doświadczeń dziecka) realizowane często dźwiękonaśladowczo – krowa, kot, pies, kura, ptak, koń, świnka, koza, baran, żaba, słoń, lew
- Nazwy pokarmów – sok, mleko, jajko, kaszka, bułka, chleb, cukierek, czekolada, herbata, kawa, zupa, jabłko, kakao, banan, masło, ser
- Nazwy zabawek – lala, miś, auto, piłka, klocki, bajka, książeczka, rowerek, wiaderko, łopatka, sanki, kredki, pociąg, balon
- Nazwy części ciała – oko, nos, buzia, ucho, włosy, ręka, noga, brzuch, głowa, pupa
- Nazwy ubrań – spodnie, spódniczka, bluzeczka, kurtka, buty, czapka, szalik, rękawiczki, sweter, skarpetki, kapcie, majtki, koszulka, piżamka
- Wyposażenie domu – lampa, stół, łóżko, okno, telewizor, radio (wieża, magnetofon – zależy od użycia w rodzinie), kubek, talerz, łyżka, butelka, zegar, poduszka, kocyk
- Świat poza domem – kwiatek, drzewo, słońce, piaskownica, plac zabaw, spacer, auto, autobus, samolot, pociąg, rower, sklep, dom, dym, deszcz, śnieg, noc, dzień, ulica
Czasowniki (używane zwykle w 3 os. liczby pojedynczej)
- spać, jeść, pić, myć, dawać (daj), iść, jechać, kupić, boleć, oglądać, mieć, siedzieć, bać się, bawić się, układać, latać, kąpać, sikać, czytać, mówić, płakać, biegać, całować, spaść, upaść, rysować
Przymiotniki
- duży, mały, gorący, ciepły, zimny, dobry, zły, głodny (czasami również brzydki, ładny, czysty, brudny, chory)
Przysłówki
- ciepło, zimno, szybko, powoli, ładnie, brzydko, dobrze, źle
Zaimki
- tam, tu, to, mój, co?, kto?
Przyimki
- do, na, u, w, z, dla lub niekiedy uniwersalny zaimek „a” – na przykład: „a mam” (dla mamy), „a gór” (na górę), „a domu” (do domu)
Spójniki
- i
Liczebniki
- jeden, dwa, trzy
Partykuły
- nie
Jak pomóc dziecku w nauce komunikacji?
W miarę jak dziecko rośnie, jego zdolności językowe się rozwijają, ale proces ten może być różny dla różnych dzieci. Opóźniony rozwój mowy nie musi być powodem do niepokoju, ale warto zwrócić na niego uwagę. Przedstawiony słownik dwulatka jest narzędziem, które może pomóc rodzicom i specjalistom w zrozumieniu, jak dzieci w tym wieku wyrażają siebie. Niektóre z nich mogą jednak potrzebować dodatkowej pomocy w tej ważnej dziedzinie rozwoju. Poprzez obserwację i wsparcie możemy wspierać nasze dzieci w zdobywaniu szerszych umiejętności komunikacyjnych.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące mowy swojego dziecka, nie wahaj się z nami skontaktować. Nasz profesjonalny zespół terapeutów jest tutaj, by pomóc i wesprzeć Twoje dziecko w osiągnięciu pełnego potencjału mowy. Zapraszamy do gabinetu „Kocham Mówić” – bo nic nie jest ważniejsze niż zdrowy rozwój i szczęście Twojego malucha!