Gabinet Kocham Mówić Oferta

Drogi Rodzicu

Poniżej przedstawiamy kilka prostych wskazówek, które pozwolą Ci określić, czy Twoja pociecha rozwija się prawidłowo.

Jeśli Twoje dziecko nie spełnia określonych rozwojowych wymagań wiekowych umów się na konsultację w celu rozwiania wątpliwości i jeśli będzie taka potrzeba – rozpoczęcia terapii, aby wyrównać deficyty językowe i poznawcze dziecka. Zapraszamy serdecznie!

Jesteśmy też na Facebooku

Gabinet "Kocham Mówić" Ikonka serce

Kiedy do logopedy?

Przeglądając kolejne zakładki poznasz oczekiwane rozwojowo umiejętności w zakresie rozwoju dziecka i mowy. Świadomość tych kroków milowych jest bardzo ważna, ponieważ brak odpowiedniego poziomu kompetencji językowej uniemożliwia właściwe kształtowanie się dziecka jako jednostki społecznej, a także utrudnia rozwój zdolności zabawy, zwłaszcza tematycznej i opanowanie reguł gier.

Język (rozwój mowy) jest uwarunkowany zarówno biologicznie (genetycznie), jak i środowiskowo. Należy pamiętać, że już nieprawidłowości ssania, oddychania, rozwoju motorycznego, zauważonego w ciągu kilku pierwszych miesięcy życia, powinny uwrażliwiać rodziców na konieczność dokonywania diagnozy mowy, gdyż dzieci te stanowią grupę zagrożoną: powstawaniem wad wymowy, opóźnionym rozwojem mowy oraz dysleksją.

Bardzo ważne by nie bagatelizować problemów swojego dziecka, ponieważ jeżeli dana umiejętność językowa nie pojawi się w odpowiednim wieku – dziecko nie poradzi sobie samo z nadrobieniem zaległości. Dlatego potrzebna jest pomoc terapeuty, żeby opóźnienie się nie pogłębiało. Nie słuchaj więc gdy Ci mówią: „wyrośnie”, „to dziecko ma jeszcze czas”, „nadrobi”, „chłopcy później zaczynają mówić”, bowiem są to stereotypy, które powtarzają bardzo często osoby bez wiedzy psychologicznej i neurobiologicznej o rozwoju dziecka. Niestety jeśli dziecko zacznie mówić później, jego język będzie na niższym poziomie niż u rówieśników. Jak pokazują najnowsze badania, język wpływa na wszystkie sfery rozwojowe – brak jednej umiejętności na danym etapie zmienia warunki pozostałych funkcji, a czasem uniemożliwia ich dalszy rozwój.

Pamiętaj, że wczesna pomoc i interwencja logopedyczna jest gwarancją prawidłowego rozwoju językowego, poznawczego, emocjonalno-społecznego i zwiększa szanse na sukces szkolny. Jeśli Twoje dziecko jest małe, ale diagnoza medyczna lub psychologiczna wykazuje zaburzenia rozwojowe NIE CZEKAJ! Nigdy nie jest za wcześnie, żeby zacząć uczyć się mówić, a tylko szybko rozpoczęta terapia i wykorzystanie plastyczności mózgu daje gwarancję prawidłowego rozwoju językowego i poznawczego. Jeśli coś Cię zaniepokoi, zadzwoń aby rozwiać wątpliwości podczas konsultacji z terapeutką.

Gabinet "Kocham Mówić" Ikonka serce

Kiedy do neurologopedy?

Jeśli obserwujesz u swojego noworodka/ niemowlaka jedną z poniższych trudności, pamiętaj że warto skonsultować się z neurologopedką.

Warto skorzystać z konsultacji jeśli dziecko:

  • ma trudności w karmieniu (zarówno piersią jak i butelką)
  • krztusi się, ulewa
  • wydaje dźwięki podczas jedzenia (mlaskanie, kliklanie)
  • nieefektywnie pobiera pokarm (ma problem z przybieraniem na wadze)
  • ma uchylone usta w trakcie snu
  • ma wystawiony język, który znajduje się między wargami
  • oddycha ustami
  • ma trudności z przystawieniem do piersi (spłyca chwyt)
  • złości się w trakcie jedzenia
  • ma problem z rozszerzaniem diety
  • niechętnie je z łyżeczki, wypluwa, wypycha językiem
  • nie pije z kubeczka otwartego lub bidonu
  • ma kłopot z akceptacją nowych konsystencji i smaków
  • ma trudność z odgryzaniem, gryzieniem i żuciem
  • jeśli pokarm wylewa się kącikami ust

Droga Mamo

Ty też możesz obserwować u siebie trudności, które mogą wynikać z nieefektywnego pobierania pokarmu przez dziecko!

Jeśli któreś z poniższych objawów dotyczą bezpośrednio Ciebie, pamiętaj że zawsze możesz zgłosić się do  Certyfikowanej Doradczyni Laktacyjnej lub porozmawiać w naszym gabinecie z neurologopedką, która udzieli Ci odpowiedniego wsparcia.

Warto skorzystać z konsultacji jeśli mama:

  • ma poranione brodawki
  • odczuwa ból w trakcie karmienia
  • czuje, że dziecko płytko się przystawia
  • ma problem z zastojami lub zapaleniem piersi
  • jest zmęczona lub sfrustrowana karmieniem
  • zauważa, że jej brodawka zmienia kształt lub kolor po karmieniu
  • nie wie czy pozycja, w której się karmicie jest odpowiednia
Gabinet "Kocham Mówić" Ikonka serce

Etapy rozwoju dziecka

1 - 5 miesiąc

1 – 3 miesiąc życia:

  • Odruch chwytny bez kontroli woli
  • W pozycji na brzuchu odrywanie nosa od materaca i niskie unoszenie głowy
  • Wokalizacja pierwszych samogłosek
  • Wydawanie różnych dźwięków nie przypominających mowy
  • Ruchy rąk, dotyk własnego ciała i tego, co jest blisko
  • Skupianie wzroku na twarzy osoby dorosłej
  • Przejawianie odruchów: Moro, toniczno-szyjnego i marszu automatycznego
  • Śledzenie przedmiotu po łuku 90 stopni
  • Reagowanie mimiką na twarz dorosłego
  • Śledzenie wzrokiem osoby poruszającej się
  • Reagowanie uśmiechem na uśmiech
  • Lokalizowanie źródła dźwięku
  • Wsłuchiwanie się w wypowiedzi dorosłych
  • Wyrażanie niepokoju pod nieobecność opiekunów

4 – 5 miesiąc życia:

  • Podczas noszenia na rękach dziecko utrzymuje sztywno główkę
  • Wyciąga rączki po przedmiot, przekłada zabawkę z rączki do rączki
  • Potrafi skupić wzrok na twarzy drugiej osoby i reagować uśmiechem na uśmiech
  • Śledzi ruchy przedmiotów i osób (obraca głowę w tym kierunku)
  • Podczas leżenia na brzuchu skupia wzrok na twarzach lub przedmiotach
  • Interesuje się przedmiotami leżącymi na stole (w zasięgu wzroku)
  • Ogląda zabawki, gdy trzyma je w dłoniach
  • Poszukuje źródła dźwięku (obraca głowę)
  • Wokalizuje samogłoski i prymarne spółgłoski („p”,”b”,”m”)
  • Sygnalizuje niepokój, gdy przez dłuższy czas nikt się nim nie zajmuje
  • Nie przejawia już odruchów: Moro, toniczno-szyjnego i marszu automatycznego

6 - 9 miesiąc

6 – 7 miesiąc życia:

  • Dziecko obraca się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy
  • Samodzielnie siedzi
  • Stoi z podparciem
  • Ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi
  • Spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu
  • Bawi się samodzielnie przedmiotami trzymanymi w dłoni, chwyta i manipuluje jedną ręką
  • Prowadzi „dialog” z dorosłym, powtarzając sylaby otwarte
  • Gaworzy samonaśladowczo („PAPAPA”, „BABABA”, „MAMAMA”)
  • Boi się nieznanych osób, negatywnie reaguje na nieobecność opiekuna

8 – 9 miesiąc życia:

  • Dziecko samodzielnie siada z pozycji leżącej
  • Samodzielnie stoi
  • Stawia kroki podczas stania z podparciem
  • Używa chwytu pęsetowego
  • Poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia
  • Śledzi ruch zabawek wyrzucanych z łóżeczka
  • Przestaje płakać na skutek zainteresowania zabawką, czynnością, dźwiękiem
  • Wykorzystuje w komunikacji gest wskazywania palcem
  • Utrzymuje z dorosłym pole wspólne uwagi
  • Prowadzi „dialog” z wykorzystaniem zabawki (branie-dawanie)
  • Rozumie emocjonalne wypowiedzi domowników
  • Naśladuje, powtarza oraz samodzielnie wokalizuje sylaby
  • Przyciąga uwagę matki/opiekuna płaczem, gaworzeniem, zachowuje się intencjonalnie

10 - 12 miesiąc

10 – 11 miesiąc życia:

  • Dziecko samodzielnie siada z pozycji leżącej
  • Samodzielnie stoi
  • Stawia kroki podczas stania z podparciem
  • Używa chwytu pęsetowego
  • Poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia
  • Śledzi ruch zabawek wyrzucanych z łóżeczka
  • Przestaje płakać na skutek zainteresowania zabawką, czynnością, dźwiękiem
  • Wykorzystuje w komunikacji gest wskazywania palcem
  • Utrzymuje z dorosłym pole wspólne uwagi
  • Prowadzi „dialog” z wykorzystaniem zabawki (branie-dawanie)
  • Rozumie emocjonalne wypowiedzi domowników
  • Naśladuje, powtarza oraz samodzielnie wokalizuje sylaby
  • Przyciąga uwagę matki/opiekuna płaczem, gaworzeniem, zachowuje się intencjonalnie

12 miesiąc życia:

  • Dziecko próbuje samodzielnie chodzić
  • Potrafi manipulować w sposób specyficzny, kontroluje wzrokiem czynności wykonywane przy użyciu narzędzi (kredki, ołówka, pisaka, łyżki, grzebienia)
  • Pociąga za sznurek, by przyciągnąć przedmiot
  • Pokazuje obrazki w książce
  • Rozumie niektóre nazwy osób, przedmiotów i czynności
  • Samodzielnie wypowiada kilka wyrazów (zbudowanych głównie z prymarnych sylab otwartych jak „MAMA”, „BABA”, „TATA”, „BOBO”)
  • Sprawdza pole wspólnej uwagi i podąża za wzrokiem lub wskazaniem
  • Inicjuje interakcje z wieloma osobami z otoczenia
  • Zaczyna wykazywać początki dominacji stronnej – pierwsze sygnały dominacji ręki (przy geście wskazywania palcem)

13 - 20 miesiąc

13 – 16 miesiąc życia:

  • Dziecko samodzielnie chodzi
  • Umie wykonać przysiad
  • Podejmuje próby rysowania (bazgranie), nieporadnie posługuje się łyżką, pije z kubka, dalszy rozwój manipulacji specyficznej
  • Buduje wieżę z 2 klocków
  • Na polecenie wskazuje przedmioty na obrazkach
  • Posługuje się nazwami osób, przedmiotów i kilku czynności

17 – 20 miesiąc życia:

  • Dziecko wspina się
  • Biega
  • Podejmuje próby „grania na instrumentach”
  • Wyraża zainteresowanie rówieśnikami
  • Rzuca piłką
  • Wchodzi po schodach krokiem dostawnym
  • Buduje wieżę z 4- 5 klocków
  • Powtarza sekwencję ruchów dorosłego
  • Identyfikuje i różnicuje słowa oraz melodie piosenek
  • Rozwija słownictwo (wypowiedzi w większości jednowyrazowe)
  • Rozumie proste zdania (polecenia i zakazy)
  • Reaguje negatywnie na rozstanie z matką/ opiekunem
  • Próbuje np. samodzielnie myć zęby

2 rok życia

2 lata:

  • Dziecko próbuje samodzielnie się rozbierać
  • Podskakuje
  • Próbuje jeździć na trójkołowym rowerku
  • Buduje wieżę z 6 klocków
  • Odkręca pokrywki
  • Buduje mostek z 3 klocków
  • Umieszcza prawidłowo klocki w otworach o zróżnicowanym kształcie
  • Umieszcza prawidłowo klocki w otworach o zróżnicowanej wielkości
  • Dobiera części obrazka do całości
  • Dobiera identyczne obrazki
  • Dobiera pary zabawek
  • Dobiera obrazek do przedmiotu
  • Spełnia polecenia (połóż, przynieś, podaj)
  • Zaczyna wchodzić w interakcje z rówieśnikami
  • Zaczyna pojmować odrębność własnej osoby
  • Łączy wyrazy (pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe i początki fleksji)

2,5 roku:

  • Dziecko sprawnie chodzi i biega
  • Posługuje się łyżką i kubkiem
  • Układa figury w konturach
  • Składa obrazki z połówek
  • Klasyfikuje klocki wg koloru, wielkości i kształtu
  • Rysuje po demonstracji linię pionową i poziomą
  • Powtarza melodie
  • Słucha tekstu pisanego (krótkie wierszyki)
  • Buduje zdania 2-3 elementowe, rozwija fleksję, zaczyna używać przyimków
  • Podejmuje zabawy tematyczne

3 rok życia

  • Dziecko pewnie trzyma przedmioty w trakcie chodzenia
  • Jeździ na trójkołowym rowerku
  • Rzuca kopie i próbuje łapać piłkę
  • Samodzielnie wkłada i zdejmuje niektóre części garderoby
  • Posługuje się widelcem
  • Buduje wieżę z 8 elementów
  • Samodzielnie wykonuje podstawowo czynności higieniczne
  • Klasyfikuje klocki ze względu na kształt lub wielkość (bez względu na kolor)
  • Klasyfikuje przedmioty na obrazkach wg kryterium użycia
  • Naśladuje sekwencje
  • Rysuje po demonstracji krzyżyk i koło
  • Składa obrazek w całość rozcięty z trzech części
  • Słucha tekstu pisanego (krótki tekst prozą)
  • Przyswaja społeczne reguły językowe
  • Podejmuje zabawy tematyczne z rówieśnikami
  • Wskazuje wyraźne oznaki kształtowania się dominacji stronnej (lateralizacji)
  • Stały wzrost słownictwa

4 rok życia

  • Doskonalenie kompetencji językowych
  • Rozwija się zdolność narracji, stały wzrost słownictwa powoduje coraz dłuższe i barwniejsze opowieści
  • Pojawiają się słowa o zabarwieniu emocjonalnym („ojej!”, „wspaniale!”)
  • Dziecko dostrzega w wypowiedziach zawiązki przyczynowo-skutkowe i relacje czasowe
  • Lawinowy wzrost pytań, głównie „Dlaczego?” – co wpływa na rozwój poznawczy
  • Pojawiają się wszystkie głoski dziąsłowe: „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, czasami także „r”
  • Spadek liczby neologizmów dziecięcych i błędów gramatycznych
  • Dziecko wychodzi i schodzi ze schodów krokiem naprzemiennym
  • Sprawnie kopie i rzuca piłkę
  • Łapie piłkę przyciskając ją do siebie
  • Potrafi wspiąć się/wyjść i przeskoczyć przez niewysoką przeszkodę
  • Odwzorowuje linię, koło, kwadrat i krzyżyk
  • Rysuje po śladzie
  • Usprawnia samoobsługę
  • Zamalowuje kolorowankę bez precyzyjnego trzymania się granic
  • Dobiera identyczne obrazki do tych z planszy
  • Wyszukuje na obrazkach różniące je szczegóły
  • Szereguje wg wielkości
  • Naśladuje i kontynuuje sekwencje
  • Rozumie i respektuje zasady społeczne obowiązujące w grupie
  • Zna i okazuje emocje typu wstyd, zakłopotanie, duma, zazdrość

5 - 6 rok życia

  • W pełni ukształtowany system językowy fonetyczno-fonologiczny, są już wszystkie głoski
  • Dziecko posługuje się czasem przeszłym i przyszłym
  • Początki kształtowania się wiedzy metajęzykowej
  • Swobodne operowanie elementami słownikowymi i gramatycznymi języka
  • Nowe umiejętności motoryczne w zależności od środowiska dziecka: taniec, pływanie, jazda na nartach, łyżwach, rowerze
  • Stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami
  • Pełna samoobsługa
  • Umiejętność tworzenia rysunków tematycznych
  • Budowanie kategorii tematycznych na podstawie jednego elementu
  • Wykluczanie ze zbioru elementu, który nie pasuje
  • Uzupełnianie sekwencji i kontynuowanie sekwencji wieloelementowej
  • Układanie historyjek obrazkowych, wymagających rozumienia przyczyn i skutków wydarzeń
  • Dostrzeganie rymów
Gabinet "Kocham Mówić" Ikonka serce

Oczekiwany rozwój mowy

1 rok życia

2 miesiąc życia:

  • Wokalizuje pierwsze samogłoski „A”, „U”, „I”
  • Wydaje dźwięki, które nie przypominają ludzkiej mowy

4 miesiąc życia:

  • Doskonali repertuar samogłosek
  • Pojawiają się pierwsze (prymarne) spółgłoski („P”, „B”, „M”),

6 miesiąc życia:

  • Powtarza (naśladuje) sylaby charakterystyczne dla języka narodowego
  • Gaworzy samonaśladowczo („BABABA”, „MAMAMA”, „PAPAPA”)

8 miesiąc życia:

  • Naśladuje, powtarza oraz samodzielnie wokalizuje sylaby
  • Rozumie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym („NIE WOLNO!”)

9 miesiąc życia:

  • Pojawia się gest wskazywania palcem
  • Początek kształtowania się pola wspólnej uwagi oraz rozumienia intencji komunikacyjnych

10 miesiąc życia:

  • Pierwsze słowa zbudowane z sylab otwartych („MAMA”, „BABA”, „BOBO”, „TATA”, „DADA”)
  • Rozumienie prostych słów (najczęściej rzeczowników w mianowniku)

12 miesiąc życia:

  • Rozumienie prostych poleceń, niektórych nazw osób, przedmiotów i czynności
  • Samodzielne wypowiadanie kilku wyrazów
  • Powtarzanie sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego

2 rok życia

13 – 16 miesiąc życia:

  • Posługuje się nazwami osób, przedmiotów i kilku czynności
  • Używa głównie wyrazów zbudowanych z powtarzanych sylab otwartych
  • Doskonali zdolność dzielenia uwagi z dorosłym

18 miesiąc życia:

  • Dalszy rozwój słownictwa, wypowiedzi w większości jednowyrazowe, rzadziej dwuwyrazowe bez odmiany
  • Rozwój rozumienia prostych zdań (głównie poleceń i zakazów)

24 miesiąc życia:

  • Stały wzrost słownictwa
  • Pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe („Kuba am”, „Mama aaa”) i początki fleksji (odmiana rzeczownika)
  • W odmianie czasownika najczęściej używana jest 3 osoby liczby pojedynczej, także w znaczeniu 1 osoby trybu rozkazującego
  • Występują także formy 2 osoby liczby pojedynczej trybu rozkazującego

Rozwój zdolności komunikacyjnych dziecka powoduje eliminowanie gestów – słowo okazuje się wystarczające, aby przekazać informacje lub wyrazić pragnienie.

3 rok życia

  • Stale wzbogaca swoje słownictwo
  • Rozwija system fonetyczno – fonologiczny (brak jedynie głosek dziąsłowych („sz”, „ż”, „cz”, „dż”, „r”), stopniowe ustępowanie charakterystycznej miękkości)
  • Szybko rozwija konstrukcje składniowe (buduje wszystkie typy zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie) np. „nie ćem, bo to jeś niedoble” (nie chcę, bo to jest niedobre) lub „daj mi kalośki, bo pada deść” (daj mi kalosze, bo pada deszcz)
  • Wzrasta sprawność komunikacyjna i społeczna

4 rok życia

  • Stale wzbogaca słownictwo, buduje zdania rozwinięte i złożone
  • Rozwija system fonetyczno – fonologiczny (pojawiają się głoski dziąsłowe, oprócz 'r’)
  • Często używa wyrazów nazywających cechy – wzrasta liczka przymiotników i przysłówków
  • Spada liczba neologizmów dziecięcych i błędów gramatycznych
  • Zadaje wiele pytań – lawinowo wzrasta ich liczba, pojawia się pytanie: „dlaczego?”
  • Swobodnie nazywa relacje przestrzenne wyrażeniami przyimkowymi

5 - 6 rok życia

  • Ma w pełni ukształtowany systemu fonetyczno-fonologiczny
  • Wzrasta u niego zdolność tworzenia narracji
  • Zaczynają się początki wiedzy metajęzykowej
  • Znaczny wzrost kompetencji komunikacyjnej
  • Swobodnie operuje elementami słownikowymi i gramatycznymi systemu językowego
Gabinet "Kocham Mówić" Ikonka serce

Słownik dziecka dwuletniego

Podany słownik jest przykładem słownika dziecka dwuletniego. Wyrazy mają formę podstawową oraz zapisane są w formie bez zniekształceń typowych dla rozwoju mowy w tym okresie (uproszczeń spółgłoskowych, upodobnień, metatez). Dzieci niekiedy tworzą własną nazwę wybranego fragmentu rzeczywistości, przechodząc przez tzw. okres mowy swoistej, cechujący się dużą liczbą dziecięcych neologizmów.

Rzeczowniki

  • Nazwy osób (najczęściej członków rodziny) – mama, tata, babcia, dziadek, wujek, ciocia, imiona rodzeństwa, pani, pan, pan doktor
  • Nazwy zwierząt (zależne od doświadczeń dziecka) realizowane często dźwiękonaśladowczo – krowa, kot, pies, kura, ptak, koń, świnka, koza, baran, żaba, słoń, lew
  • Nazwy pokarmów – sok, mleko, jajko, kaszka, bułka, chleb, cukierek, czekolada, herbata, kawa, zupa, jabłko, kakao, banan, masło, ser
  • Nazwy zabawek – lala, miś, auto, piłka, klocki, bajka, książeczka, rowerek, wiaderko, łopatka, sanki, kredki, pociąg, balon
  • Nazwy części ciała – oko, nos, buzia, ucho, włosy, ręka, noga, brzuch, głowa, pupa
  • Nazwy ubrań – spodnie, spódniczka, bluzczka, kurtka, buty, czapka, szalik, rękawiczki, sweter, skarpetki, kapcie, majtki, koszulka, piżamka
  • Wyposażenie domu – lampa, stół, łóżko, okno, telewizor, radio (wieża, magnetofon – zależy od użycia w rodzinie), kubek, talerz, łyżka, butelka, zegar, poduszka, kocyk
  • Świat poza domem – kwiatek, drzewo, słońce, piaskownica, plac zabaw, spacer, auto, autobus, samolot, pociąg, rower, sklep, dom, dym, deszcz, śnieg, noc, dzień, ulica

Czasowniki (używane zwykle w 3 os. liczby pojedynczej)

  • spać, jeść, pić, myć, dawać (daj), iść, jechać, kupić, boleć, oglądać, mieć, siedzieć, bać się, bawić się, układać, latać, kąpać, sikać, czytać, mówić, płakać, biegać, całować, spaść, upaść, rysować

Przymiotniki

  • duży, mały, gorący, ciepły, zimny, dobry, zły, głodny (czasami również brzydki, ładny, czysty, brudny, chory)

Przysłówki

  • ciepło, zimno, szybko, powoli, ładnie, brzydko, dobrze, źle

Zaimki

  • tam, tu, to, mój, co? kto?

Przyimki

  • do, na, u, w, z, dla lub niekiedy uniwersalny zaimek „a” – na przykład: „a mam” (dla mamy), „a gór” (na górę), „a domu” (do domu)

Spójniki

  • i

Liczebniki

  • jeden, dwa, trzy

Partykuły

  • nie

Serdecznie zapraszamy do wspólnego wspierania rozwoju Twojego dziecka!