Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci
Wrażliwe dziecko i jego zmysły
Wielu naszych pacjentów to dzieci, które wykazują wysoką wrażliwość sensoryczną lub zaburzenia integracji sensorycznej. Dążymy do zrozumienia ich potrzeb, a także uczymy rodziców, jak odczytywać sygnały ciała ich dzieci. Z tego względu zachęcamy do zapoznania się z mechanizmami zmysłów oraz samoregulacji, aby lepiej zrozumieć, z jakimi wyzwaniami zmaga się Wasze dziecko i w jaki sposób możecie mu pomóc.
Podstawy zmysłów i ich integracja
Należy zauważyć, że żaden ze zmysłów nie działa osobno, ponieważ podlegają one procesowi INTEGRACJI, czyli współpracują ze sobą. Dzięki tej integracji uzyskujemy spójny obraz tego, co dzieje się z naszym ciałem oraz otoczeniem.
Rodzaje zmysłów:
- 👀 wzrok
- 👂 słuch
- 👃 węch
- 👅 smak
- 🙌 dotyk
- 🚼 równowaga
- 😀 propriocepcja (czucie głębokie)
- 😉 intercepcja (czucie trzewne)
U małych dzieci z niedojrzałym układem nerwowym, nadmiar bodźców może prowadzić do trudności z ich akceptacją i integracją. W takich przypadkach mówimy o zaburzeniach samoregulacji lub też trudnościach z przetwarzaniem bodźców sensorycznych. Efektem mogą być objawy takie jak ogólny niepokój, zdenerwowanie czy brak dobrostanu u dziecka.
O zaburzeniach samoregulacji i niemowląt i małych dzieci mogą świadczyć:
- problemy ze snem, z zasypianiem czy częste wybudzanie się,
- częste reagowanie złością oraz częsty płacz,
- problemy z jedzeniem oraz trudności ze ssaniem,
- niechęć do nowych pokarmów w czasie rozszerzania diety czy też unikanie faktur i konsystencji,
- niechęć do czynności higienicznych,
- unikanie brudzenia
- uderzanie siebie lub innych, gryzienie lub szczypanie,
- potrzeba mocnego dotyku lub docisku ciała,
- potrzeba bycia w ciągłym ruchu,
- upadanie i potykanie się,
- nadmierne huśtanie się lub kręcenie,
- unikanie ruchu i zabaw ruchowych,
- wybudzanie się przy szmerach i szelestach,
- wrażliwość na jasne światło,
- trudności z rozstaniem z opiekunem,
- drażliwość i zmienność emocjonalna.
Najważniejsza sprawa, o której musimy pamiętać to to, że mózg po narodzinach kształtuje się pod wpływem doświadczeń. W pierwszych trzech latach życia rola środowiska i stymulacji jest naprawdę nieoceniona!
Wspierająco na pracę wszystkich układów zmysłowych działa między innymi:
- czuła opieka,
- troska,
- bliskość drugiego człowieka.
To są przykładowe warunki dobrego rozwoju i regulowania emocji.
Zaburzenia integracji sensorycznej
Co zatem wpływa na zaburzenia przetwarzania zmysłowego?
- Są one uwarunkowane genetycznie. Nie znaczy to jednak, że dziecko dziedziczy zaburzenia po rodzicach, ale ma ono po nich ogólną wrażliwość układu nerwowego.
- Drugą grupą, która wypływa na zaburzenia, jest trudny przebieg ciąży, ciąża powikłana lub zagrożona. Kiedy mama dużo leży, oszczędza się, nie ćwiczy, dziecko w brzuchu mamy ma mniej doświadczeń kołysania, bujania i zmian pozycji.
- Zaburzenia też częściej przytrafiają się dzieciom urodzonym przedwcześnie i z niską wagą (poniżej 2400g), z niską punktacją w skali Apgar, po porodach powikłanych, a także po cięciach cesarskich.
- Ostatnim czynnikiem ryzyka jest nadmiar lub niedobór bodźców w środowisku dziecka.
Jak rozpoznać nadmierne pobudzenie?
W momencie, gdy dziecko nie radzi sobie z nadmiarem lub intensywnością bodźców, mówimy o stanie nadmiernej stymulacji. Maluch znajduje się w stanie wysokiego pobudzenia, w którym jego organizm nie może normalnie funkcjonować.
Objawami mogą być na przykład:
- kichanie, ziewanie lub czkawka,
- niepokój i zmęczenie,
- płacz,
- unikanie patrzenia w oczy,
- problemy z zaśnięciem,
- odcinanie się od nadmiaru bodźców,
- zamykanie oczu lub zasłanianie uszu,
- wybuchy złości oraz buntowanie się.
Terapeuci integracji sensorycznej zwracają uwagę, iż najwięcej trafia do nich dzieci, które:
- po urodzeniu miały podwyższony lub wysoki poziom bilirubiny,
- w pierwszym roku życia miały problemy ze snem,
- miały opóźnienia w rozwoju ruchowym, później zaczynały pełzać, siadać, wstawać i chodzić,
- nie nawiązywały z rodzicami kontaktu wzrokowego i były niechętne do przytulania.
Dlaczego dla nas logopedów i neurologopedów zaburzenia integracji sensorycznej lub trudności z przetwarzaniem sensorycznym są bardzo ważne? Ponieważ wiemy, iż te dzieci, mogą wykazywać trudności z nauką czytania i pisania, problemy zręcznościowe, trudności z naśladowaniem ruchów, czy też rozdrażnieniem. To wszystko wpływa na ich efekty w naśladowaniu ruchów języka, artykulacji oraz na trudności szkolne. U noworodków i niemowląt, może wiązać się z trudnościami w karmieniu, wyciszeniu, oraz osiąganiu milowych karmieni rozwoju motorycznego.
Co dalej?
Jeśli obserwujesz u swojego dziecka któryś z opisanych objawów, pamiętaj, że zawsze możesz skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej, neurologopedą lub psychologiem.
Nasz artykuł powstał na podstawie książki „Sensoryczne niemowlę” A. Charęzińskiej i J. Szulc.